Sortida per les Runes Romanes de Barcelona

Aquesta vegada, el grup del taller Conèixer l’entorn ha decidit visitar les Runes Romanes de Barcino, l’antiga ciutat de Barcelona construïda pels romans a partir del segle I a.C.

En el taller vam estar buscant la ubicació exacte de Barcino, la ruta que es podria fer i els llocs a visitar, de manera que després cada alumne podria preparar una part de la visita. A Internet hi ha molta informació sobre aquest tema i va ser fàcil trobar el que buscàvem, però hi havia tanta informació i llocs per visitar que ens va costar decidir com organitzar la visita. Al Museu d’Història de Barcelona (Muhba) podíem entrar per 5€ a partir de 10 persones, i aquella mateixa entrada ens servia per a visitar altres espais, així doncs vam prioritzar veure pel matí tot allò que inclogués l’entrada i deixar per després de dinar passejar tranquil·lament pels carrers.

Finalment, vam poder veure tot el que volíem entre visita i visita, especificant un recorregut pels carrers laberíntics de la ciutat. Barcino va ser construïda a partir de dos carrers que es creuaven, el Cardus i el Decumanus, els quals es creuaven en el centre de la ciutat on es trobava el Fòrum, allà es desenvolupava la vida política i religiosa, actualment es troba la Plaça Sant Jaume. Al voltant del Fòrum es construïen les cases i els tallers d’oficis; amb el pas dels segles, la població va anar creixent, la construcció es va masificar i els carrers van anar perdent la seva forma.

Nosaltres vam començar el nostre recorregut per la Porta de Mar al Carrer Regomir, on es trobaven les termes, actualment el Pati Llimona. Per aquella zona vam aprofitar per veure la Plaça dels Traginers, on queden restes de la muralla i una de les torres de defensa. A continuació vam pujar pel Carrer Avinyó fins arribar a la Plaça Vila de Madrid, on es trobava la Necròpolis, fora de les muralles. De la Necròpolis es conserva bona part i es pot veure lliurement des de la Plaça, tot i així, vam entrar al museu que està a peu de les restes, on s’explica tot ritus funerari. Després vam anar a buscar el Carrer Capellans, on hi ha part de l’aqüeducte, i seguint el seu transcurs vam arribar a la Plaça Nova, davant de la Catedral de Barcelona, on hi havia la Porta Nord de la qual encara queden restes del pas pels vianants. Darrera de la Catedral, a tocar amb Via Laietana, es troba la Plaça de Ramón Berenguer on encara ara es conserva la part més gran de muralla. Acabant ja el recorregut vam entrar al Muhba, gairebé dues hores de visita imprescindible, per veure com es distribuïa la ciutat, com es construïen les cases, quins oficis predominaven i entendre com era la vida quotidiana d’aquella època. Per últim, vam visitar el Temple d’August, al Carrer Paradís, aquest es trobava al centre del Fòrum, al cim del Mont Tàber.

Després de dinar, encara ens quedaven forces i vam visitar les runes descobertes recentment a la Plaça Comercial del Born. Va ser un dia complert, immers en la història dels nostres origens i descobrint racons desconeguts.